De eerste stage weken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Geerte Hams - WaarBenJij.nu De eerste stage weken - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Geerte Hams - WaarBenJij.nu

De eerste stage weken

Blijf op de hoogte en volg Geerte

10 September 2014 | Tanzania, Arusha

Vandaag zit er alweer ander halve week stage op en ben ik alweer twee weken in Tanzania. Het gaat echt super goed met mij en de stage is heel leuk. Wij lopen op een school stage 's ochtends eerst bij de kinderen en later helpen wij bij de handwerklessen. Het is een school voor meisjes met kinderen. Deze zitten hier 1 jaar op school en krijgen verschillende lessen. De kinderen zitten op het zelfde terrein op school en ook wonen ze hier. De eerste dag was het vooral kijken want zij zijn bezig met borduren op de machine. Ze hebben trouwens machines met een voetpedaal dus zonder stroom. Wij werken wel op gewone huishoudmachine's er is ook een lockmachine en er zijn veel materialen aanwezig om mee te werken. De dag daarna hebben we oorbellen voor de verkoop gemaakt. En nu zijn we alweer een week bezig met het maken van allemaal tasjes en tassen van Afrikaanse stof, die ook in de verkoop gaan. Ook helpen we elke dag bij het opruimen van het klaslokaal. De meisjes en kinderen spreken niet echt goed Engels dus dit is soms wel lastig met communiceren maar de leraressen spreken wel Engels. Wij hebben al verschillende dingen in het Swahilisch geleerd en kunnen ook al een beetje tellen in het Swahilisch, dit hebben wij van de kinderen geleerd. Ook was er vorige week vrijdag een vergadering dus de meisjes waren met zijn allen aan het zingen en dansen en hier moesten wij ook aan mee doen. Dit was heel leuk het klonk ook echt super mooi. Aankomende vrijdag gaan wij na de stage nog naar een basisschool toe om daar les te geven. In het weekend zijn we vooral bij het huis je kunt hier in de buurt goed wandelen en veel dingen zien. Het weer wordt ook steeds beter maar 's avonds is het om 6 uur donker en koelt het gelijk af. De mensen zijn allemaal erg aardig en willen weten waar je vandaan komt. Het auto rijden begint ook al steeds meer te wennen al blijft dit heel anders dan in Nederland. Ook is het heel normaal dat je soms een dag zonder water of stroom zit.. En wij hebben sinds een paar dagen dat er warm water uit de douche komt en niet alleen koud water, dit is erg fijn. De foto's bij het vorige verslag zijn bijna allemaal op de stage plek gemaakt.

• 10 September 2014 - 17:07

Jan:

Geweldig bericht. Je doet het geweldig. Ben trots op je!

• 10 September 2014 - 17:22

Wilma Hams:

Hoi Geerte, goed om weer wat te horen en altijd fijn om weer nieuwe foto's te zien zodat we een nog betere indruk krijgen van jullie leven daar!

• 10 September 2014 - 18:44

Ingrid Tom En Saar:

Hoi Geerte,

Goed te horen dat het je goed gaat daar in den vreemde! Mooie selfie (hoe schrijf je dat?) van jou met die tas op je rug!

Groet uit het verre Zuidlaarderveen O ja, we hebben weer een puppie! Ze heet Keetie en is ruig!

• 12 September 2014 - 11:43

Lidy Kempers:

Hallo Geerte. Wat fijn dat je zoveel nieuwe dingen leert en je zo goed met de kinderen om kunt gaan. Succes verder met alles!

• 20 September 2014 - 18:55

Anja Borrink:

Hoi Geerte,
    tjonge dat klinkt heel erg goed! Wat fijn dat je je draai daar kunt vinden en ook werkelijk veel kunt doen. Het lijkt me een super ervaring!

Heel veel liefs - ook van de Zweepjes - Anja